Topp 10-utmaning, dag 2

Idag är mina favoritfilmer på tapeten.
Vaaar ska man börja? Jag tror faktiskt att listan blir utan inbördes ordning, det blir så svårt att välja... Jag lägger dem i ordningen de ploppar upp i huvudet
 
1. Tooth Fairy (2010), Stephen Merchant och The Rock. Skön komedi att fördriva tiden med, slötittar på den rätt ofta faktiskt. Och jag menar hallå, Julie Andrews!
 
 
2. Alien 4 - Resurrection (1997). Alla alienfilmer älskar jag, men fyran har en slags märklig sensualitet när Ripley transporteras och smeker sina läskiga fiender. Ååå. och Wormtongue (Brad Dourif) som hånglar med en xenomorph genom en glasruta. Och i allmänhet älskar jag Ron Pearlman. Att jag skiter på mig och kvider så fort den förbaskade saken dyker upp kan vi väl säga är en del av tjusningen... *host* Jag menar givetvis alien, inte Ron Pearlman.
 
 
3. Star Wars (1977-2005). Punkt. Boba Fett. Punkt. Episk och klassisk saga om gott och ont, man får följa en familj. Jag hatar Anakin Skywalker, en gnällspik som sätter sig på en högre piedestal än någon annan. Favoritfilmen? Clone Wars, på grund av Jango och Boba Fett. Annars är nog Empire Strikes Back favoriten.
 
 
4.Chronicles of Riddick (2004). Hela serien om Riddick ligger mig varmt om hjärtat. Figuren Kyra gillar jag lika mycket som Riddick själv. Skön action att fördriva tiden med, Eomer (Karl Urban) är ju också med.
 
5. Love Actually (2003). Jag gråter så hårt varje gång Emma Thompson får en jäkla CD-skiva istället för det där fina guldhalsbandet som han gett till sin förbannade sekreterare. Och ja, jag gråter av lycka när Hugh Grant pratar på slutet om att kärleken finns överallt.
 
6. Rocky Horror Picture Show (1975). Tim Curry. Makalös röst. Makalös kropp. Jag vet inte vad det är, men att se honom i strupor, höfthållare och läderväst får mig att kvida lyckligt och skruva på mig. Susan Sarandon i BH och Barry Bostwick i kallingar. Let's do the time warp again!


 
7. Pulp Fiction (1994). Så många bra skådisar på 2 timmar. Quentin Tarantino är makalös. "English motherfucker, do you speak it!?" Jacksonmannen ser så himla rolig ut här...

 
8. Reservoir Dogs (1992). Ännu en Quentin Tarantino. Jag gillar den för att den är lite mystisk. Och scenen med Dansande öronavskäraren Michael Madsen. Och alltså, ursäkta mig... Men Robert Gustafsson gjorde ju nåt fantastiskt i Nile City... Mmm... Steve Buscemi 
 
9. Wall-E (2008). Så söt att jag knappt behöver motivera den. Men musiken är ju för fin alltså :)
 
10. Schindler's List (1993). Tragisk. Underbar. Det går inte tre minuter utan att jag gråter floder. Jävla Hitler alltså. Ralph Fiennes är ju underbar. Liam Neeson är underbar som vanligt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt i ett eventyr

En sjuksköterskas vardagsblogg

RSS 2.0